Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 3 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Longboard
#1
Witam wszystkich! Smile

Na sam początek powiem, co to w ogóle jest Smile

Longboard: Longboarding, lub jak go niektórzy nazywają - uliczny surfing, wymyślony został w latach 50-tych przez kalifornijskich surferów, którzy znudzeni siedzeniem na brzegu w bezwietrzne dni poszukiwali alternatywy dla wodnego szaleństwa.Wtedy to właśnie kilku zapaleńców wpadło na pomysł stworzenia hybrydy skateboardu z deską surfingową. Blat deskorolki uzyskał dłuższy, nieco wybrzuszony kształt, zamontowane zostały do niego dłuższe, bardziej stabilne traki oraz większe, bardziej miękkie kółka dające niesamowitą frajdę z szybkiej jazdy.

Dzięki temu, że longboardy są dłuższe i szersze od zwykłej deskorolki, jazda na nich jest bardziej stabilna i komfortowa. Dzięki tym właściwościom stosowane są do zjazdów downhillowych oraz slalomów.

Niesamowita przyjemność odczuwana podczas ulicznych szusów porównywalna jest z jazdą na snowboardzie czy nartach. Dlatego też longboardy mają tak wielu zwolenników wśród tej grupy ludzi, która poszukuje alternatywy dla białego szaleństwa na sezon letni.

Ostatnimi czasy używane są również jako środek transportu. Coraz częściej na chodnikach europejskich aglomeracji spostrzec można zarówno młode osoby, jak i elegancko ubranych menedżerów przecinających asfalty miejskiej dżungli na swoich longboardach.


Ostatnio zauważyłem, że mój kolega z klasy kupił longboarda, powiedział mi co to jest, dał się przejechać i zafascynowało mnie to Smile Ktoś jeździ z was na longboardzie? Jeśli tak to ile i co umiecie? Założyłem ten temat , aby wszyscy fani Longboardów mogli tutaj o nich porozmawiać Smile


Co polecacie mi na początek? Myślałem na tym :

Strona o longboardzie:
http://www.longboardy.pl/


A teraz parę poradników


Jak skompletować swój longboard?



Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Szczególnie, jeżeli zaraziłeś się tym sportem i podjąłeś decyzję o nabyciu swojej wymarzonej deski. W poniższym manualu postaramy się ułatwić Wam to zadanie. Jest to kilka prostych porad mówiących o tym, jakie parametry powinien mieć longboard odpowiadający Twoim potrzebom.



I. Cena deski.

Wszyscy wiemy jak jest. Każdy z nas chce mieć jak najlepszą deskę w jak najniższej cenie. Niestety cena dobrego sprzętu nie jest mała i oscyluje od 600zł w górę. Trzeba zwrócić uwagę, że w cenie tej znajdują się jakościowo dobre kółka, traki i deck. Radzimy wystrzegać się desek nieznanego pochodzenia lub nieznanych firm, gdyż bardzo często są to deski robione w Chinach, a podzespoły do nich montowane są marnej jakości, co niesamowicie wpływa na jazdę. Deski takie potrafią się rozwarstwiać, kingpiny w trakach łamać, a kółka po krótkim czasie nie nadają się już do użytku.



II. Wybór odpowiedniego decku.

Wybierając deck, radzimy zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów:
• Długość
• Szerokość
• Concave
• Camber
• Flex
• Zastosowanie
• Kształt
• Grafika

Długość

Na rynku dostępne są deski o przeróżnej długości od Longboardów w pełnym tego słowa znaczeniu po shortboardy, przypominające długością klasyczne deskorolki. Najpopularniejszą długość mają jednak deski mieszczące się w przedziale 95-120cm. Ma to bezpośredni związek z manewrowością i poręcznością takiej deski.
Zasada jest bardzo prosta: im dłuższa deska, tym stabilniej się będziesz na niej czuł, lecz promień skrętu stanie się większy i odwrotnie.
Dłuższa deska nie oznacza mniejszych możliwości. Jest ona wręcz wyśmienita do cruisingu, dancingu, cross stepingu. Trochę trudniej będzie wykonać na niej triki i slajdy, choć nie jest to niemożliwe, jak udowodniał to nie raz ambasador Loaded - Adam Colton, wykręcając przeróżne ewolucje na desce Loaded Dancer.

Szerokość

Tak jak długość, tak i szerokość decku ma bezpośredni wpływ na skrętność longboardów. Jeżeli deska jest zbyt szeroka to szybkie, dynamiczne skręty stają się utrudnione. Najbardziej odpowiednie są decki nieco mniejsze szerokością od stopy. Taka kombinacja nie wpływa znacznie na stabilność, a ma bezpośredni wpływ na skrętność i manewrowość.
Nie należy również przesadzać - zbyt wąska deska jest bardzo niestabilna i niesamowicie skrętna. Z kolei deska zbyt szeroka będzie toporna, a skręcanie na niej prawie niemożliwe.
Ponadto deck nie powinien być szerszy od szerokości traków z zamontowanymi kółkami.
W zbyt szerokich deskach dochodzi do Wheel bite, czyli sytuacji, w której przy ostrzejszym skręcie kółko ociera o deskę. Może to być niebezpieczne szczególnie przy dużych prędkościach. W sytuacji, gdy masz już taka deskę zastanów się nad kupnem raiser’ów, czyli podkładek wsadzanych miedzy deck i traki.

Concave w longboardach

Dość powszechną techniką poprawienia parametru skrętności jest stosowanie concave’u, czyli takie profilowanie decku, że brzegi deski są na całej długości lekko zawinięte do góry. W wyniku takiego zabiegu powstają swoiste pedały gazu ułatwiające dociskanie deski podczas jazdy. Jest to niezwykle ważny parametr. Na deskach bez concave’u skręca się o wiele ciężej i ma się przy tym mniejszą stabilność.
Przy zakupie pierwszej deski radzimy wystrzegać się decków nieposiadających concave’u.

Camber w longboardach

Camber – jest to wybrzuszenie na desce w kształcie łuku. Jeżeli deska posiada camber to jest ona wyższa na środku niż na końcach deski. Bywają jednak wyjątki.
Deski posiadające camber dużo lepiej pochłaniają różnego rodzaju nierówności napotkane na drodze. Pomaga on również zaabsorbować energię, która powstaje podczas carvingu i pumping’u. Sprawia on, że zakręty stają się proste i płynne. W większości desek po dłuższym czasie użytkowania, camber nieznacznie się zmniejsza albo nawet całkowicie zanika.

Flex w longboardach

Flex, czyli elastyczność, w deskach longboardowych jest tym co sprawia, że deska ożywa, nadaje im duszę. To dzięki niemu deska wgryza się w asfalt w trakcie zakrętu, aby czasie wyjścia wystrzelić jak z procy. Flex w Longobardach zależy od materiałów użytych do zrobienia decku.
Zatem jak wybrać odpowiedni flex?
Producenci desek zazwyczaj podają przedziały wagowe dopasowane odpowiednio do poszczególnych flex’ów. Jeżeli jednak deska ma tylko 1 dostępny flex w bardzo łatwy sposób możesz się przekonać czy jest on odpowiedni dla Ciebie.
Stań na nieruchomą deskę ze stopami wewnątrz traków. W tym momencie deska powinna się lekko wygiąć. Gdy zaczniesz się ruszać góra dół deska powinna się wyginać trochę mocniej.
Flex w deskach zależy również od przeznaczenia deski:
• Downhill: brak
• Slalom: brak/ występuje ( w zależności od preferencji)
• Transport/ Cruising: występuje

Zastosowanie

Zanim kupisz swoją deskę warto zastanowić się do czego właściwie najczęściej będziesz jej używał. Najpowszechniejsze to:

• Downhill (95-100cm)

Deski downhillowe przeznaczone są do jazdy z góry z dużą prędkością. Charakterystyczną cechą takich desek jest ich sztywność. Deski downhillowe zazwyczaj są trochę grubsze od innych desek. Niektóre marki desek dodatkowo wzmacniają blaty materiałami typu włókno węglowe lub szklane, aby nadać im twardości i by osoba jadąca na niej czuła się pewnie.
Traki w takich deskach zamontowane są na końcach deski, przez co jest ona stabilniejsza. Gumki w tych trakach mają z reguły dużą twardość, przez co deska taka nie bardzo nadaje się do jazdy po mieście, gdyż jej skrętność jest mocno ograniczona.

• Slalom (68- 89cm)

Deski slalomowe są krótsze i nieco węższe od pozostałych desek.
Traki w takich deskach są również węższe (150mm i mniej), co ułatwia ciasne wchodzenie w zakręty podczas zawodów.
Kółka w deskach slalomowych mają dużą powierzchnię styku, a ich krawędzie są ostro zakończone, co sprawia, że trzymają się powierzchni niczym przyklejone klejem.

• Transport/ Cruising (100-130 cm)

Deski używane do transportu i crusingu są najpowszechniej występującymi deskami. Deski takie są dłuższe od innych desek, a cechą charakterystyczną jest dłuższy tail i krótki nose.
Jazda na takich deskach jest płynna i bardzo miła, gdyż są one bardzo miękkie i elastyczne (uginają się pod ciężarem ciała podczas jazdy).
Do desek takich najczęściej montowane są traki 180 + i kółka 70mm i więcej. Mniejsze kółka nie są najlepszym wyborem, gdyż deska ciężej pokonuje wszelkie nierówności.
Warto zwrócić również uwagę na durometr, który nie powinien być większy niż 86a. Jeżeli jest większy, kołka są twardsze, a przyjemność z jazdy mniejsza.
Deski takie bardzo często służą w celach transportowych, ponieważ jedno odepchniecie jest w stanie zastąpić nawet kilkanaście kroków.

Kształt

Tutaj pole manewru jest nieograniczone. Producenci wręcz prześcigają się w wymyślaniu nowych niesamowitych kształtów. Do wyboru do koloru.


Grafika

Jest to kwestia indywidualna. Grafika nie powinna być podstawowym kryterium wyboru deski, choć niewątpliwie wyszukany wzór nadaje charakteru Twojej desce.



III. Traki

Traki, podobnie jak deck, dobierz w zależności od przeznaczenia. Bardzo często jest tak, że jeden model traków dostosować można do rożnych rodzajów jazdy, wystarczy tylko zmienić zamocowane w nich gumki (Buschings). Producenci zazwyczaj precyzują przeznaczenie traków w specyfikacji. Najczęstsze to: Carving, Slalom, Downhill.
Traki do zjazdów są sztywniejsze i dają większą stabilność i poczucie pewności na desce, przez co przy zwykłej ulicznej jeździe dużo ciężej się na nich skręca. Nie polecamy, jeżeli chcesz używać do czegoś innego niż downhill.
Traki karvingowe i slalomowe są dużo bardziej miękkie i dużo łatwiej się na nich zakręca. Jednakże nie nadają się one do jazdy z dużą prędkością, gdyż są niestabilne i deska zaczyna się chybotać na boki.
Większość traków posiada możliwość regulacji sztywności, poprzez dokręcanie lub luzowanie śrubek odpowiednio ściskające lub luzujące gumki na kingpinie. W przypadku traków Randal 180 RII wystarczy tylko odwrócić ośkę, aby przerobić je z traków carvingowo-cruisingowych na freeridowo-downhillowe.



IV. Kółka

Kółka do longboardów zaprojektowane są z myślą o prędkości i trakcji jednocześnie. Twardość kółek longboardowych określona jest przez parametr zwany 'durometrem', określającym twardość materiału, z którego są wykonane. Im niższy durometr, taki jak np. 75A, tym kółka są miększe, a większa jest przyczepność i odwrotnie.
Jeżeli poszukujesz kółek do ostrych skrętów, powinieneś wybrać kółka miękkie o krawędziach zakończonych ostro lub lekko zaokrąglonych. Kółka takie doskonale trzymają się podłoża, trzymając przyczepność, a ponadto dzięki swej miękkości, dają większą przyjemność z jazdy.
Jeżeli jednak poszukujesz kółek, które łatwo tracą przyczepność, odpowiednich do slajdów i power slajdów, powinieneś sięgnąć po kółeczka charakteryzujące się większą twardością oraz zaokrąglonymi krawędziami. Takie kółka zaczynają się od 83A, a kończą nawet na 100A.



Jak hamować na longboardzie?

Hamowanie na longboardach nie należy do najprostszych rzeczy, jest jednak podstawą, której nauczyć się powinien każdy zaczynający swoja przygodę z longboardem. Na początku jest to bardzo trudne ze względu na brak balansu na desce, jednakże wraz z każdą godziną spędzoną na desce zacznie Ci się wydawać, że umiesz to od dziecka.

Poniżej przedstawione zostały podstawowe techniki hamowania.

1. Hamowanie butem, zwane również foot break

Hamowanie butem jest podstawową metodą hamowania. Podczas jazdy tylnią nogę zdejmujesz z deski, stawiasz powoli, płasko na ziemi i trzesz o podłoże podeszwą.
Upewnij się, że stopę kładziesz płasko, równolegle do deski (niektórzy preferują hamowanie palcami) i powoli zwiększasz nacisk. Jeżeli zrobisz to zbyt szybko to jedna noga zostanie w miejscu, druga pojedzie do przodu a wiadomo, czym to się kończy. Stopniowo zwiększaj nacisk a zauważysz, że deska powoli wyhamowuje.
Potrenuj na początek na płaskim chodniku, lub na niewielkiej górce. Nie polecamy dużych na start.

2. Zeskok z deski

Będzie to najpewniej pierwsza metoda hamowania, jakiej się nauczysz, jest ona również najprostsza. Zeskok jest pierwszą rzeczą, która przychodzi do głowy jak zaczynasz jechać szybciej niż pozwalają Ci na to umiejętności.
Metoda ta powinna być stosowana w ostateczności, ponieważ deska, z której zeskoczysz, nie jest już kontrolowana i może wyrządzić krzywdę innym lub uszkodzić mienie.
Na początku zaleca się jazdę na płaskich powierzchniach i niedużych wzniesieniach.

3. Hamowanie wiatrem

Metoda stosowana przy dużych prędkościach. Polega na podniesieniu się na desce i rozpostarciu ramion, tworząc w ten sposób swoisty żagiel z naszego ciała. Czym większy opór powietrza, tym więcej prędkości wytracimy.

4. Carving

Metoda hamowania polegająca na robieniu dużych łuków, przy wykorzystaniu całej szerokości drogi. Carving sprawia, ze nie poruszamy się prosto w dół, lecz jedziemy niejako w poprzek drogi, przez co nie nabieramy takiej prędkości. Metoda bardzo łatwa do zastosowania, jednak opanowanie jej do perfekcji zajmuje trochę czasu.

5. Sliding

Sliding jest metodą, w której deskarz wypycha deskę spod siebie w taki sposób, że kółka tracą przyczepność z podłożem i cala deska zaczyna jechać bokiem do kierunku jazdy. Jest to najtrudniejsza z wszystkich opisywanych metod, ale i najbardziej efektywna i spektakularna.

6. Zjazd

Najprostsza metoda, jeżeli nie musisz się zatrzymywać, zjeżdżasz na dół i wytracasz prędkość jak już górka zaczyna się robić plaska.
Metoda zalecana tylko dla osób umiejących już inaczej hamować, w przeciwnym wypadku w momencie, gdy będziesz musiał nagle zahamować, możesz znaleźć się w niemiłej sytuacji.
Stosowanie tej metody zaleca się również na górkach, które się zna.

7. Hamulce

Na rynku można znaleźć deski z hamulcami. Wtedy hamowanie staje się niezwykle proste. Jest to jednak rzadkie zjawisko.


Resztę poradników możecie znaleźć na stronie Longboardy.pl, link na górze, oraz Tricki i sklep Smile
Reply
#2
Trochę przeczytałem i fajne, ogólnie nie interesuję się deską, ale masz tego + bo nie mam kogo z minusować , a się zmarnuje. Może kiedyś zacznę jeździć na desce i popatrzę tutaj. Dodgy
Reply
#3
Rozpisałeś się że łohohoho,a nikt tu nie pisze Big Grin
Reply
#4
No niestety, ehh... Nie wiem czemu, nikt nie chce Angry
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)